Otázka za milión: O2 odporúča, ako sa chrániť pred mobilnými podvodmi
Zdroj: O2
4m čítanie

Otázka za milión: O2 odporúča, ako sa chrániť pred mobilnými podvodmi

Nová kampaň od O2 upozorňuje na podozrivé telefonáty a iné mobilné podvody.

Mobilných podvodov je čoraz viac a sú stále sofistikovanejšie. Môže za to aj nástup umelej inteligencie, vďaka ktorej sa zdá, že podvody nie sú podvodmi. Telefonáty sú viac uveriteľné, hlas dokáže imitovať aj našich známych či blízkych a komunikácia s podvodníkom môže pôsobiť skutočne. Telekomunikačný operátor O2 tak štartuje novú kampaň, ktorou má upozorniť na mobilné podvody a pomôcť tak ľuďom s odhaľovaním podvodníkov.

Nová kampaň od O2 sa volá Otázka za milión a jej tvárou je známy moderátor Martin Nikodým. V rámci kampane sa operátor snaží poukázať na spôsob, ako odhaliť podvodný telefonát a nenechať sa nachytať. Stačí pritom jednoduchá vec, spýtať sa podvodníka na osobnú otázku.

Na čo si pri podvode dať pozor?

Mobilné podvody sú dnes už viac prepracované a horšie sa rozpoznávajú. Denne pritom O2 dokáže zablokovať až 70 000 podvodných telefonátov, pričom mnoho ďalších sa dostane medzi ľudí. Základným odporúčaním pri podvodných správach je pritom to, aby ste si všímali jazyk, gramatiku či logiku správ a neklikali ste na podozrivé odkazy či neotvárali podvodné správy. Ak vám zavolá alebo napíše niekto zo zahraničia, zvýšte opatrnosť a všímajte si podozrivé znaky. V prípade, že od vás niekto žiada citlivé údaje ako sú heslá alebo PIN kódy, tak zvýšte ostražitosť a nikomu ich neposkytujte.

Otázka za milión
Zdroj: O2

Obeťami podvodov dnes už však nie sú len menej technologicky zdatní ľudia. Vzhľadom na to, že vyzerajú čoraz reálnejšie, jednoducho sa dokážu nachytať aj tí najopatrnejší ľudia. Práve preto s novou kampaňou od O2 prichádza odporúčanie na to, aby ste si pripravili kontrolnú otázku. Ak vás bude podvodník kontaktovať a niečo od vás žiadať, stačí mu položiť jednoduchú otázku ako napríklad: „Ktorý kvet je mamin najobľúbenejší?“ či „Kam sme šli na prvú spoločnú dovolenku?„. Na príliš osobné otázky podvodník nebude vedieť odpovedať a vy ho tak jednoducho odhalíte.

O2 nasadilo niekoľko nástrojov na ochranu zákazníkov

O2 nasadilo špeciálne mechanizmy, ktoré rozpoznávajú spoofing a znižujú tak počet podvodných volaní zo zahraničia pod slovenskými číslami. Zároveň však operátor odporúča využívať aj službu O2 Security, ktorá chráni pred podvodnými stránkami či vírusmi. Vďaka bezpečnej infraštruktúre operátor dokáže filtrovať väčšinu podvodných volaní z exotických krajín bez toho, aby sa nakoniec dostali k zákazníkovi. Bezpečnosť a súkromie je však prvoradé, k čomu sa vyjadril aj technologický riaditeľ O2, Slavomír Pšenák.

„Operátori nepoznajú obsah komunikácie, ktorú si zákazníci vymieňajú. Zjednodušene povedané, neodpočúvajú volania zákazníkov a nečítajú obsah SMS správ. Preto je pre nich veľmi náročné vyhodnotiť, ktoré volanie je korektné a ktoré realizujú podvodníci. Platí zásada, že nemôžeme zablokovať žiaden korektný hovor, ktorý realizujú naši zákazníci.“

Univerzálny spôsob, ako sa podvodom vyhnúť, neexistuje. Je však možné podvody odhaliť, ak budeme obozretní.

Zdroj: O2

Prečítajte si aj: